Israëlreis 2016

ISRAËLREIS 2016

In 2016 (28 april tot 6 mei) de heeft een deel van de JV'ers een Israëlreis ondernomen onder de leiding van onze toenmalige dominee Overeem.

Tijdens deze reis zijn er elke dag JV'ers druk geweest met het maken van een dagverslag, in de vorm van een verhaal of een vlog. Hieronder een kort overzicht van onze reis inclusief een 14-minuten durend filmpje voor een mooie indruk van deze prachtige reis.

28/04 | Vertrek naar Israël

Vandaag was het nu eindelijk zover: De Israëlreis! Om half 3 verzamelde iedereen bij de Voorhof. Blij met alle gemeenteleden/ouders die zich aanboden om te rijden naar Schiphol en zo had iedereen een zitplek in de auto richting het vliegtuig. Gelukkig is iedereen door de douane heen gekomen en nu is het wachten tot de klok van half 8 als het vliegtuig de lucht in gaat! Op de foto is te zien dat ze er super veel zin in hebben!! :)

29/04 | Dagverslag 1

Lieve familie, vrienden, gemeenteleden en thuisblijvers

Wat begon onze dag toch mooi, we werden uitgezwaaid door al onze geliefden! Wat was het ontzettend leuk om door zoveel mensen te worden uitgezwaaid, dat doet ons goed! We schrijven elke dag een stukje, hierbij het eerste dag verslag.

In plaats van het Zegvelds kwartiertje te laat waren we nu drie Zegveldse kwartiertjes te vroeg aanwezig op Schiphol. Dit leverde een hoop groepsfoto’s op en vele dikke knuffels van moeders. Er werd een stukje gespeeld op gitaar en blokfluit en vele zongen mee… half vijf : we mochten inchecken en de vlucht kon beginnen. Eigenlijk direct werd er door medepassagiers geconstateerd dat wij een luidruchtige groep waren en of wij wat rustiger wilde doen. De vlucht verliep soepel en we kwamen op tijd aan in Istanbul.

We konden gelijk door naar de volgende gate op naar Tel Aviv! Er was een korte plas pauze en er waren er twee te laat. Wie zouden dat toch geweest zijn?.. Precies: C. de Groot en G van Dam. Nadat zij uiteindelijk samen aan kwamen lopen werd iedereen gefouilleerd door de streng kijkende mannen. De grootste boefjes werden er uitgehaald: C. Overeem en G. Ton. Na het leeghalen van al hun bagage en fouilleren mochten zij ook mee. Eenmaal in het vliegtuig werden we weer aangesproken of we wat zachter konden zijn omdat het een nachtvlucht was. Maarja zoals jullie dat allemaal weten hebben zegvelders daar moeite mee. Ach ja, op dat na kwamen we op tijd na in Tel Aviv. Op Tel Aviv moesten we verantwoorden wat wij in Israël kwamen doen. Maar dit moest in het Engels. En zoals jullie ook weten is Engelse ook niet de sterkste kant van een zegvelder. Zo wist iemand niet eens te vertellen hoe het hotel heette, waardoor hij erg verdacht leek en verder ondervraagt werd. Gelukkig waren Gert en de dominee weer onze redders in nood en wisten ons allemaal langs de douane te slepen. Wat moesten we toch zonder hun.. Er werd een oranje VIP bus voorgereden waarmee we gelijk maar het strand werden gebracht. 5 uur s ochtends zaten we al op het strand en liepen een stukje. We reden naar een tentje en kregen daar ons ontbijt. Gert en zes andere mieperts kregen een speciale behandeling want die wilde no cheese. Er was tijd om te pinnen en om te kleden en gingen met de bus door naar Old Jaffa. Dit is de oudste havenstad van de wereld. We hebben gewandeld door oude straatjes, zo hebben we huis van Simon de Leerlooier gezien, zijn we naar de plek geweest waar Jona de boot nam richting Tarsis en dit alles voor 9 uur s ochtends! Alle jv ers uiteraard fris en fruitig! Van 9 tot 11 mochten we een duik nemen in de Middellandse zee, o wat was hij zout, dat wordt nog wat bij de Dode zee. Iedereen werd lekker ingesmeerd door de insmeerders Hanna en Christa. Je zag precies wie er wel en niet ingesmeerd was. Het was er ook maar liefst 30graden. De bus reed weer voor en we mochten ons dan eindelijk inchecken in ons hotel, Jeruzalem Tower. Iedereen sprong gelijk onder de douche, althans de vrouwen, want de mannen waren er van overtuigd dat hun mannelijke geur natuurlijk was. We kregen vier uur de tijd om ons op te frissen, de buurt te verkennen, ons eigen dakterras te fabriceren en een paar uurtjes in te halen van de nacht daarvoor. Alle jv ers gingen er op uit!

6 uur was de volgende deadline die de jv ers moesten halen. Dit verliep vlekkeloos! Met ze alle in de bus richting de Klaagmuur. Aangekomen bij de Klaagmuur was het voor iedereen bijzonder. De heren en dames gingen allebei naar hun eigen kant van de Klaagmuur, de heren uiteraard met keppeltje. Nogmaals enorm bijzonder! Na daar een uur geweest te zijn liepen we naar Daniel Goldstein waar we een sjabatsmaaltijd mee mochten maken. We hebben met elkaar gezongen en heerlijk gegeten. We zijn op tijd naar huis gegaan om gauw ons bed in te duiken en ons voorbereiden voor de volgende dag!

12:00; welterusten en tot morgen!

30/04 | Dagverslag 2

Deze dag begon voor ons in hotel Jerusalem Tower, waar wij een heerlijke nachtrust hebben genoten. Na het ontwaken en opfrissen begonnen we de dag met een heerlijk ontbijt in het hotel zelf. Na het typisch Joodse ontbijt met onder andere matzes liepen we richting ‘THE JERUSALEM GREAT SYNAGOGUE’. In de synagoge hebben we geluisterd naar de priesterzegen, de geloofsbelijdenis en een stuk uit de Thora. De joodse bezoekers waren gehuld in 2 soorten gebedsmantels, namelijk in het zwart en het blauw. De zwarte gebedsmantel is het teken van de rouw om de verwoesting van de tempel en de blauwe is het teken van de hoop op de nieuwe tempel. De gebedsmantels zijn hetzelfde als de Israëlische vlag maar dan zonder Davidster. De stukken tekst uit de Thora werden gelezen uit boekrollen die voor in de synagoge, in de ark werden bewaard. Na het synagogebezoek werden we opgehaald door onze topchauf Moshe die ons naar de Olijfberg bracht. Op de Olijfberg las de dominee voor uit handelingen 1 over de hemelvaart. Op de Olijfberg zijn rond de 100.000 Joodse graven gevestigd, sommige van wel 3000 jaar oud. De reden daarvoor is dat velen geloven dat de Messias daar terug zal komen naar de aarde. Vanaf de Olijfberg is goed te zien waarom in Psalm 125 wordt gesproken over ‘rondom Jeruzalem zijn bergen’ aangezien de stad van David in het dal gelegen was. De naam Olijfberg is niet misplaatst aangezien er veel olijfbomen op en rond de berg aanwezig zijn. De olijfindustrie was in de tijd van Jezus een economisch bloeiende sector.

We daalden vervolgens af naar Gethsémané waar de dominee voorlas uit Markus 14. In de hof van Gethsémané bezochten we de Kerk van alle Naties de daar gevestigd is. Het was een imposante kerk met muur- en dak schilderingen die het verhaal van Jezus in de hof van Gethsémané uitbeelden. Veel buitenlandse christenen raken in de kerk de plaats waar Jezus gebeden heeft aan. Na dat bezoek vervolgden we onze reis per bus naar de Graftuin waar we rondgeleid werden door een Britse gids. Een Britse generaal claimde in 1883 de plek ontdekt te hebben waar hij een rots met de vorm van een schedel, een graf en een wijnpers aantrof. Door de aanwezigheid van de 2000 jaar oude wijnpers acht men het aannemelijk dat er een tuin aanwezig was, waarmee de tuin van Josef van Arimathea wordt bedoeld.

Na het verblijf in de graftuin zijn we per bus naar een restaurant gegaan waar we een heerlijke maaltijd hebben gekregen. Nadat iedereen verzadigd was reden we naar de Leeuwenpoort. Die poort staat bekend als de poort waardoor de Joden tijdens de 6 daagse oorlog Oost-Jeruzalem hebben veroverd. Vervolgens gingen we te voet de weg naar Bethesda. Van deze badplaats zijn er nog enkele overblijfselen te bezichtigen. Op deze plaats hebben we het Bijbelgedeelte Johannes 5:1-9 gelezen over de kreupele man die daar werd genezen door Jezus.

In de buurt van Bethesda is er ook een kerk genaamd ‘Sint Anna’. Deze kerk staat bekend in Jeruzalem om zijn fenomenale akoestiek. Daar hebben we gezamenlijk een aantal liederen gezongen zoals ‘ere zij aan God de Vader’. Door de akoestiek galmde ons gezang mooi door Jeruzalem. Dat was echt een heel indrukwekkend moment voor ons als groep.

De laatste activiteit van deze dag was het lopen van de Via Dolorosa met als einde de Grafkerk. Langs de Via Dolorosa werden op de muur de staties van Jezus weergegeven. De Via Dolorosa bestaat uit smalle staatjes met vele winkeltjes vol souvenirs en plaatselijke etenswaren. De staties langs de weg, waren de staties van Jezus zijn veroordeling door Pilatus tot zijn kruisiging op de plek waar nu de Grafkerk staat. De grafkerk staat gebouwd over de rots waar Jezus waarschijnlijk gekruisigd is. Dit is ook een plek waar veel christenen van over de hele wereld naar toe komen zoals Egyptische- en Ethiopische christenen om de rots aan te raken.

Na dit alles zijn we weer terug gegaan naar het hotel en hebben we een goede maaltijd gekregen. Als afsluiting hebben we een avondsluiting gehad en een mooi lied gezongen namelijk:

Sjaloom chaverim,

Sjaloom, sjaloom!

Lehitraoth, lehitraoth,

Sjaloom, sjaloom.

Dit betekent: vrede vrienden, tot weerziens.

Daarmee sluiten we dit dag verslag af, we hopen dat u genoten heeft van dit verslag.

Tot morgen!

01/05 | Dagverslag 3

02/05 | Dagverslag 4

Vandaag begon de dag met en prima ontbijt. Op het menu stonden in plaats van matzes pannenkoeken normaal wit brood! Aangezien niet iedereen op tijd klaar was met wakker worden en tas inpakken en eten, hadden we last van een Zegvelds kwartiertje.

Dit was tevens de laatste dag in het hotel Jerusalem tower.

De reis vervolgde vandaag met een wandeling over de oude stadsmuur van Jerusalem.

We zagen onder andere de volgende hotspots

De toren van koning David

De molen van de 1e bewoners buiten de stad genaamd de molen van Montefiori

De graftombe van koning David

De zion gate

De kruisvaarders kerk (de plek waar volgens de christenen het laatste avondmaal is gevierd en waar de heilige geest is uitgestort)

De plek waar koning David Bathseba heeft gezien

Na de indrukwekkende wandeling gingen we door naar de klaagmuur waar we een barmitswa viering mochten bijwonen dat betekend “zoon der wet” de jongens en mesjes lezen dan een stuk voor uit de Thora de 5 boeken van Mozes. Er werd ook snoep naar hun gegooid want het leven begint met zoet, het moet zoet beginnen. De jongens dragen ook allemaal de Thora. De dominee spreekt over de Terifim uit Deutrenomium waar staat: u moet als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn. Dit zijn de gebedsriemen

We stappen weer in de bus en rijden naar het restaurant bij Yad Vashem.

We eten daar wat en gaan met ze alle het museum binnen wat indrukwekkend is dat!

Alle namen van de alle omgekomen Joodse kinderen worden op genoemd en voor elk kind is er een lichtje. In Jesaja 56:5 staat ‘aan hen geef Ik in Mijn huis en binnen Mijn muren een gedenksteen en een naam een eeuwige naam die nooit uitgewist word!’ het doel van Yad Vashem is dat het nooit meer gebeurt! Sommige Joden moesten hun eigen kaartje betalen voor hun reis naar een vernietigingskamp!

We gaan op weg naar de bedoeïenen kamp Kfar Hanokdim waar we een ritje op kamelen hebben gemaakt. We hebben ook een ontmoeting met Yoyakim Figueras onze eerste goede doel. Hij vertelt het een en ander over zichzelf en maakt dan de cheque open met het mooie bedrag van €4500 euro, hij is er heel blij mee. Daarna hebben we met elkaar wat mooie liederen gezongen en zocht iedereen zijn bed op.

Hierbij nog wat wist-je-datjes:

Wist je dat...

8:38 Jacco blij was met iets van Ajax en PSV?

8:56 er breaking news was dat Geurt en Christa gekust zouden hebben?!

9:07 de 1e pagina volgeklad was van het notitieboekje?

9:11 Deborah haar schoen bijna van de stadsmuur afviel?

Het restaureren van de molen ongeveer 500000,- heeft gekost?

De Nederlander Willem Dijkstra de molen heeft gerestaureerd?

Jeruzalem onder controle is door beveiligingscamera’s?

9:41 Gerco helemaal door het dolle heen ging aangezien er een brandje zagen in Jeruzalem?

De kruisvaarders kerk een kerk van alle geloven is?

10:14 Jacco en Arie op de foto ging met vrouwelijke Israëlische soldaten?

Huibert graag tegen een rotsblok loopt?

Het verboden is om op sabbat te fotograferen bij de klaagmuur?

De Joodse staat de verzetters erg dankbaar is?

16:07 Arie nog niet is zindelijk als hij slaapt

De rit naar de bedoeïenentent erg lang was?

16:51 er hing ineens een hele rare geur in de bus en nee het waren geen stinkvoeten!!!

Ome Gert eerst niet in de tent durfde te slapen?

Ome Gert heeeeuuuul hard snurkt!!!!

20:27 Paul sloopt een lamp

In de bedoeïenentent de koffie erg bijzonder was en de thee erg zoet

Kamelen 60km/p uur kunnen rennen?

03/05 | Dagverslag 5

De dag begon dit keer redelijk op tijd, namelijk om 6:24 uur. De heer Gert Ton is ontwaakt en merkt op dat er een merkwaardig geurtje uit de jv-bedekte bedoeïenentent komt. De douches werden dan ook opgezocht. Om 6.45 uur trekt ds. C.J Overeem zijn stoute schoenen aan en verschijnt in korte broek. Het is vandaag namelijk zo rond de 40 graden. Onze lichamen werden gevoed met koffiekoekjes als ontbijt, waarna wij om half 8 vertrokken met een muzikaal intermezzo door Leonie H.

Onderweg naar Massada spotten we een jakhals in de woeste Israëlische Meije. De berg van Moab zien we voorbij schieten en een prachtig uitzicht over de zee, geweldig! 7.57 uur: begin van de klim. Het was een zware klim richting de top ,maar met de uitstekende conditie van de jv-leden was het een eitje. Op de top werden wij verrast door een bezoekje van koning Herodes zelf (de reisleider). Hij vertelde over zijn paleizen, de geschiedenis en de ditjes en datjes. 10:00 uur nemen we de gondel naar beneden onder het genot van prachtig jv gezang. Het ontbijt werd aangevuld met een zakje chips en de tocht gaat voort richting de dode zee.

Onderweg genoten we van het landschap waar zelfs de bekende steenbokken werden gespot. Bij de dode zee veranderde de blanke jv-er in een waarlijk moddervarken. Het voelde eventjes net als thuis. De nodige foto’s werden genomen waarna er nog eventjes werd rondgedreven in het heerlijke zoute water. De inmiddels uitgehongerde jv-ers nuttigden een maaltijd bij de dode zee en de tocht werd vervolgd naar Jericho. Onderweg maakten wij een tussenstop bij de Jordaan. De plek waar het volk Israël overstak, waar Elia opvoer naar de hemel en Johannes Jezus gedoopt heeft. Prachtig om te zien hoe hier vandaag de dag nog mensen gedoopt worden.

Om 15:08 kwamen wij aan bij Seeds of Hope in Jericho, een van de rommelmarktdoelen. Na een korte introductie van de directeur werden we al gauw bij de kinderen gebracht. Hier mochten we met grote vreugde het geld overhandigen. De directeur geloofde zijn ogen niet en bedankte ons duizendmaal. Na dit moment werd de taalbarrière gepasseerd en werd er gezellig met de kinderen gepingpongd, geschaakt etc. Er werd ook nog een groepsfoto genomen. Om 16:00 uur werd nog een souvenirtje gekocht bij de winkel van Seeds of Hope. Vervolgens vertrokken we om 17:05 uur richting het hotel in Tiberias. Hier kwamen wij om 19:30 aan. De koffers werden uitgepakt en men friste zich op om 20:00 uur aan het avondeten te verschijnen. Na de maaltijd volgde een avondsluiting waar we naast het zingen van een aantal liederen een gedeelte lazen uit Jozua 1. Er volgde grote gezelligheid tot in de late uurtjes. Weer een topdag in het prachtige Israël!

04/05 | Dagverslag 6

Een dag met een vol programma werd geopend met het zingen voor onze geliefde gids Michel die gisteren zonder dat wij het wisten jarig was. Daarna volgde een busreis richting een Kibboets (een coöperatie met 500 personen) genaamd Maleachie aan de Jordaanse grens. In de Kibboets hebben we de coördinator (officier) ontmoet van de Israëlische militairen die de grens tussen Libanon en Israël bewaken, waar constante dreiging is van Hezbollah, een terreur groep in Jordanië, vanuit de kibboets waren de bunkers van Hezbollah te zien. De coördinator van de militairen vertelde ons over de oorlogen uit het verleden en de dreiging die er is. Hij legde uit dat Israël alleen maar verdedigd en het liefst de wapens neer legt, helaas is dat onmogelijk want de dreiging is zo groot dat als Israël de wapens neerlegt er in 20 minuten geen Israël meer is.

Na de korte uitleg stapten we weer in de bus voor een heel speciale, exclusieve ontmoeting met Israëlische militairen die de grens bewaakte. De dominee zei: je kan nog 10 Israëlreizen doen, maar dit maak je niet meer mee. We mochten in een zwaar bewaakt fort/bunker/basis naar binnen. We zijn op de foto geweest met de militairen, hebben in de tanks gekeken en kregen een korte show van een van de tanks. Het was een bizarre ervaring om zo dicht bij deze dappere krijgers te komen en te zien hoe zii het beloofde land verdedigen, we hebben ze daarom ook beloond met snoep en chocolade.

De dag werd vervolgd met misschien wel 1 van de meest actieve activiteit van deze week, namelijk raften op de alom bekende rivier De Jordaan. Een tocht waar niemand droog bleef, zelfs ouderling Ton en ds. Overeem waren tot op hun botten nat. Na te zijn opgedroogd werd er eindelijk weer eens gegeten bij restaurant de gouden M!

Daarna zijn we naar het prachtige Banias gebergte geweest. De dominee las aan het begin psalm 42. In deze psalm gaat het over het land de Jordaan en het Hermongebergte, vanuit het laaggebergte, over het bruisen van de waterkolken. Dit alles hebben we vanmiddag met eigen ogen gezien. Dat was erg bijzonder. Onze geniale gids gebruikte het gezicht van Hanna om met stift de wateren rond de Jordaan in kaart te brengen. Nadat we een zeer uitgebreide fotoshoot hebben gehouden bij een prachtige waterval, zijn we weer de bus ingegaan.

Op naar de Golanhoogte een zeer strategisch gebied voor de Israëlieten. Het hoogste punt ligt 1100 meter boven de zeespiegel. De Golanhoogte is veroverd op Syrië in de 6 daagse oorlog, binnen 2 dagen was het veroverd, dit door het meester werk van top spion Eli Cohen. De hoogte gaf ons veel uitzicht waardoor we Syrië konden zien liggen, de plaatsen die we zagen waren bezet door anti Assad of pro Assad troepen. Het is bizar dat je zo dicht bij dit gebied bent waar een hevige strijd word gevochten. Op de Golanhoogte maakte we ook kennis met een Nederlandse VN soldaat, die ons wat meer vertelde over de situatie tussen Syrië en Israël. Ook dit kunnen we weer aan de indrukwekkende bezoeken toevoegen.

In verband met de Hollocaust was er een herdenking in Tiberias, al hoewel er Hebreeuws gesproken werd maakte de herdenking wel indruk. 's Avonds hebben we met elkaar nagedacht over Psalm 42 en 43 over de Hoop die er te vinden is in Jezus Christus, met aansluitend 2 minuten stilte en het zingen van de coupletten 1 en 6 van ons Volkslied het Wilhelmus.

05/05 | Dagverslag 7

06/05 | Dagverslag 8

Vandaag is dan de terugreis aangebroken.. Om 14.15 ging het vliegtuig de lucht in richting Istanbul. Na een tussenstop daar zal de groep om 22.15 landen op Schiphol. We zien uit naar jullie komst!!